Avast maakt internet super traag momenteel

Hello,
Al een aantal weken werkt internet extreem traag. Ik kan geen youtube bekijken omdat de filmpjes niet geladen raken. Internet is getest en goed. PC is getest en goed (Lenovo Yoga 1 jaar oud). Als ik Avast uitschakel werkt alles oké. Als ik Avast weer inschakel zijn de problemen weer hetzelfde. Getest met Firefox en Chrome. Windows 11.
Iemand een suggestie?
Dank u wel !! Marc

Welke Avast gebruik je? Betaald of gratis? Gebruik je ook de VPN etc?

Beste,
Bedankt voor je reactie.
Ik gebruik met voldoening al vele jaren de gratis versie. VPN gebruik ik niet.

Welke componenten van Free heb je geïnstalleerd staan?

Zelf gebruik ik ook Free maar dan wel een heel erg uitgeklede versie. Het kan zijn dat een van aanvullende componenten nu voor problemen zorgt. Of een van de vele settings van de schilden. Je zou ze dan eigenlijk 1 voor 1 moeten testen.

Het is mij niet duidelijk wat je bedoelt met ‘componenten’ eigenlijk. Ik heb zelf nooit wat toegevoegd of zo. Wist zelfs niet dat dit kon.

Wat de settings van de schilden betreft moet ik hier wellicht zaken uitproberen?
(een suggestie om eerst te onderzoeken?)

Componenten kun je in Windows zien. Bij installed apps → Avast → Modify. Avast wil nogal graag extra meuk mee installeren. Dingen die je niet nodig hebt kun je uitvinken.

Wbt die schilden: het probleem lijkt te zitten bij het blokkeren van verbindingen dus test de schilden die daar wat mee te doen hebben. Het is momenteel niet precies duidelijk waar het probleem zit.

Ik ben ook maar een gebruiker en in de Engelstalige discussies is er ook een hoop over te doen.

Zorg uiteraard dat je browser up to date is en je extentions. Als je iets van ad blocker gebruikt zorg dan dat die ook up to date is. En test eens zonder om te kijken of de video’s dan wel laden.

Ik gebruik zelf uBlock Origin.

Ik heb overigens alles ook aan van wat op je screenshot is aangevinkt, behalve HTTPS-scanning. Ik wil namelijk niet dat Avast zich mengt in de keten van certificaten. Dat is vragen om problemen imo.

Wat ik bij de app aan opties aantref is dit:
Weet niet of je daar iets onwenselijk in aangevinkt ziet.
Wat mij opvalt is dat de firewall NIET aangevinkt staat. Lijkt mij wel de bedoeling (al zal dat niet de oorzaak vd vertraging zijn)

Ligt eraan of je de firewall wilt. Windows heeft er zelf eentje en je kunt al een andere 3rd party firewall draaien. Ik draai bv. Comodo firewall. Verder heb ik van hierboven alleen Bestandschild, Websshild, en E-mailschild. Alle andere zaken heb ik niet draaien hier. Maar ik kan niet voor jou bepalen welke bescherming je wilt of niet. Ik heb bovendien niet eens alle settings van die schilden die ik wel heb draaien op actief staan. Dat is heel persoonlijk. Maar hoe minder spul draait, hoe minder spul conflicten kan veroorzaken. Het is een afweging.

Begin er eens mee om webshield 10 minuten uit te zetten.

Als de problemen dan weg zijn moet je het daarin zoeken en kun je de rest voorlopig zo laten.

Bedankt voor de tip!! Het probleem situeert zich inderdaad bij het webshield. Zal dus nog een zoektochtje worden.
Ofwel AVG proberen in plaats van Avast.

Het venster waarin de belangrijkste schilden worden getoond ziet er plots anders uit. Kan alleen nog aan en uitzetten. Er kan geen menu meer worden geopend om de schildinstellingen te configureren zoals in mijn screenshot hogerop. Het ziet er nu zo uit:

Ook na een reboot?

AVG is overgenomen door Avast. Ik heb het idee dat het tegenwoordig in de basis dezelfde software is.

Inderdaad, ook na reboot.

Omdat ik de onderdelen van het webshield in Avast niet meer apart kon in- of uitschakelen heb ik niet kunnen achterhalen waar het probleem zich exact situeerde, maar het was weldegelijk het webshield dat al weken voor problemen zorgde.
Ik kon dus niet voort met Avast en heb AVG geïnstalleerd, wat meteen alle problemen oploste. Dus er is ergens toch een klein verschil.
Ik kan weer even voort maar kijk ondertussen toch verder rond in het aanbod van antivirusprogramma’s.

Bedankt om me te helpen bij het lokaliseren van het probleem ‘Rundvleeskroket’, geniet nog van eentje :wink: