Bonjour,
J’ai vu depuis quelques jours un avertissement disant que ma version d’Avast Antivirus Gratuit allait expirer. J’ai essayé de la renouveler, en vain.
Aujourd’hui elle a expiré, je vois un bandeau “Votre licence Avast Antivirus Gratuit n’est plus valide” .
J’ai employé les grands moyens: j’ai désinstallé Avast avec AvastClear en passant par le mode sans échec, nettoyé le registre et les cookies avec CCleaner, supprimé le dossier C\ProgramData\Avast Software puis réinstallé la version gratuite. A toutes fins utiles, je me suis connecté, mon compte est bien reconnu.
A ma grande surprise, le bandeau “Votre licence Avast Antivirus Gratuit n’est plus valide” s’est encore affiché.
Je fais “REACTIVER” et je sélectionne la version gratuite.
Je dis ‘Non merci’ à Avast Premium, et… je reviens à l’écran principal avec toujours le même bandeau.
Pouvez-vous m’aider?
Merci d’avance
Henri
(Même problème sous Windows 10 et sous Windows 11)
First, I’m an Avast user and not an Avast Team member.
You can use the World Icon to translate this reply.
Vous pouvez utiliser l’icône du monde pour traduire cette réponse.
This has been reported in the English Section of the Community. Some have found that this has started working again. Why, some think it is a bug fix which has been released, what program version do you have installed ?
So the first thing I would suggest is doing a manual program update from the user interface. Followed by a system restart.
Otherwise a clean program reinstall may be required
For a few days a banner saying that my Free Antivirus Avast licence was going to expire was being displayed at the bottom of the main screen. I tried to reactivate it for a year, but it did not work.
Today, it did expire. Banner now says ‘"Your Avast Free Antivirus license is no longer valid’.
I uninstalled Avast with AvastClear in safe mode. I deleted all remaining files, I cleaned the Windows registry and I deleted cookies just in case. Then, I reinstalled Avast from scratch.
I was surprised to see the same banner!!!
I clicked on REACTIVATE and I selected the free version.
Avast Premium is proposed, I selected “No, thanks”.
Result: I am back to the main screen, with the same unchanged banner ‘"Your Avast Free Antivirus license is no longer valid’.
If you uninstalled using the Offline Uninstall tool Avast Clear from safe mode, as outlined in my link and rebooted, there should have been nothing left of the previous installation. So when you install using the Avast Free off-line installation file there should have been no remnants of the old installation.
When you restarted there should have been no need for all of these additional clean-up tools.
This has worked for other Avast Free users, mine isn’t up for renewal until February 2026.
I just wonder if when you registered this ‘new’ you entered the same details as before and that might be where this Your Avast Free Antivirus license is no longer valid message is coming from.
If you press the Alt and F4 keys together it should close the troublesome avast UI window, Others have reported that a short time after expiry the registration was renewed.
Bonjour,
il ne semble pas que vous spécifiez si vous avez ré-installé avec une version Online (par défaut) ou avec la version Offline (lien donné par DavidR).
Certains ont signalé que le problème ne survenait pas après ré-installation avec une version offline (complète=fichier plus gros).
D’autre part, malgré cette bannière qui vous indique que votre licence n’est plus valide, est-ce que l’interface vous dit que vous n’êtes plus protégé.
Si vous êtes protégé, il faut peut être attendre un ou 2 jours - comme le dit DavidR.
Dans tous les cas avast est au courant et dit travailler dessus
David and Chris: “So when you install using the Avast Free off-line installation file there should have been no remnants of the old installation.”
I thought it too! This is why I was surprised to see the message “Your Avast Free Antivirus license is no longer valid” again after reinstall.
—> I did not use the off-line installation file, but the on-line installation file. Does it make a difference?
“I just wonder if when you registered this ‘new’ you entered the same details as before”
When I ran the install program, I was not asked to enter any details nor to register.
“If you press the Alt and F4 keys together it should close the troublesome avast UI window”
There is no extra window, but just the regular UI with the message at the bottom.
“Does UI indicate you are not protected?”
UI indicates I am protected.
“Maybe you have to wait a couple of days”
Maybe! I cross fingers.
Hi @hlhl , can you please confirm that you’re still seeing the banner that says “Your Avast Free Antivirus license is no longer valid“? And upon trying to reactivate, you are unable to proceed?
When I click on Reactivate, I see a screen where I can either choose to continue with Avast Free, or upgrade to Premium Security. I select to continue with Avast Free.
The next screen says ‘Thanks for having chosen Avast Antivirus Free’ and proposes a free 60-days trial of Avast Premium Security. I click on ‘No, thanks’, and… I am back to the first screen with the same unchanged banner.
Zero change compared to what was happening before.
I have no idea how this is delivered, VPS or Emergency Update function, try a manual Program Update and or Virus Definitions update. These fixes may be delivered over a short time period.
Bonjour,
je ne sais pas si la correction a été faite par une mise à jour VPS ou par une mise à jour d’urgence mais comparez avec ce qu’indique “à propos d’avast” pour voir si tout est à jour.
Ne pas oublier de redémarrer 1 ou 2 fois votre ordi
A priori, en effet la correction n’a pas été faite.
Par contre il ne faut pas se fier obligatoirement à une mise à jour du programme.
Cela peut venir d’une simple mise à jour des définitions, d’une mise à jour de l’interface et surtout d’une mise à jour d’urgence qui ne change pas la version de base du programme.
edit:désolé, je n’avais pas vu la réponse de DavidR qui expliquait avant moi comment peuvent se faire les mises à jour, … pas forcément par mise à jour de programme.
Il vous faut faire la différence entre une correction via une mise à jour et un “hotfix” qui peut être déployé rapidement (à chaud)sans changer trop de code du programme, ce qui ne nécessite pas forcément une mise à jour du programme et de sa version.
Si vous regardez dans le dossier avast, vous y verrez l’exe “AvEmUpdate”…il permet de déployer des “hotfix” rapidement et sans passer par le programme de mise à jour classique.
Par le passé, avast a déployé nombres de correctifs par ce biais là sans changer la version du programme en cours ni sa date de parution.
Ceci dit, pour le cas qui vous concerne et pour d’autres aussi, il semblerait que ce “hotfix” ne suffise pas à réparer le problème ou alors qu’il n’a pas encore été déployé